Tandarts Oosterheem – 10 manieren om uw tandartsafspraak minder stressvol te maken

Tandarts Oosterheem

Als u eraan denkt om naar de tandarts te gaan, is uw eerste reactie misschien paniek, angst of zelfs wegrennen. Een bezoek aan de tandarts kan overweldigend en stressvol aanvoelen, maar dat is alleen maar omdat het dat niet zou moeten zijn. Zie uw volgende afspraak bij de tandarts als een kans om u te laten onderzoeken in plaats van gaatjes te laten vullen. Dat betekent dat u het positief, ontspannen en stressvrij moet houden als u naar binnen gaat – in plaats van het te zien als een plek waar u niet naar toe wilt. Als u deze instelling aanhoudt, zal niet alleen uw afspraak bij de tandarts minder stressvol zijn, maar zullen ook toekomstige bezoeken aan de tandarts zowel voor u als voor uw tandarts gemakkelijker zijn.

Maak een checklist voordat je naar de tandarts gaat.

Elke keer als je naar de tandarts gaat, neem je even de tijd om op te schrijven wat je hebt gedaan en wat je hebt gegeten, zodat je niets vergeet. Zo gaat de tijd sneller voorbij en voelt u zich minder gestrest. Als u vragen hebt terwijl u in de stoel van de tandarts zit, kunt u ze ook dan stellen. Het is belangrijk om te beseffen dat elke tandarts anders is, dus het kan zijn dat u hem vragen moet stellen over zijn procedures en apparatuur.

Probeer iets zoets voor je zenuwen.

Naast water zijn lippenbalsem, kauwgom of pepermuntjes geweldig om je zenuwen te kalmeren. Wees verstandig met de hoeveelheid en blijf bij hetzelfde merk, zodat het niet verwarrend is als u de volgende keer iets wilt meenemen.

Neem je favoriete muziek of boek mee.

Probeer iets mee te nemen om naar te luisteren of te lezen waarin u geïnteresseerd bent. Je zult misschien verbaasd zijn dat het je helpt te ontspannen, zelfs als je niet weet waarom.

Plan vooruit voor uw tandartsafspraak.

Als u kunt, plan uw volgende bezoek dan over twee of drie weken. Zo heeft uw lichaam de tijd om te ontspannen en de zenuwen om tot rust te komen. Als u over minder dan drie weken een afspraak hebt, probeer deze dan over drie weken te plannen. Wanneer u een afspraak maakt bij de tandarts, zorg er dan voor dat u weet wanneer uw afspraak is. Als u online kijkt, zorg er dan voor dat het de werkelijke datum is. Als u naar de tandartspraktijk gaat, zorg er dan voor dat zij het ook weten.

Ga niet te vroeg naar de hygiëne.

Het maakt niet uit hoe laat het is, als je naar de tandartspraktijk gaat, zul je je erg ongemakkelijk voelen. Daar kun je niet omheen. Als je echter wacht tot je je erg ongemakkelijk voelt, kun je de hele situatie van naar de tandarts gaan helemaal vermijden. Het beste aan naar de tandarts gaan is dat je het niet zo vaak hoeft te doen. Als u dus pas naar de tandarts gaat als u zich erg ongemakkelijk voelt, kunt u voorkomen dat u er elke keer weer heen moet.

Eet of drink niet te dicht bij uw afspraak.

Dit is belangrijk om uw bloedsuiker in balans te houden en om te voorkomen dat u duizelig of licht in het hoofd wordt. U kunt een snack nemen voor uw afspraak, maar eet of drink niets als u bij de tandarts bent. Het zal u alleen maar meer overweldigd en gestrest doen voelen.

Haal diep adem en blijf gehydrateerd.

Als u nerveus bent of pijn hebt, haal dan langzaam en diep adem om uzelf te kalmeren en blijf gehydrateerd door vocht te drinken. Als u zich duizelig of licht in het hoofd voelt, moet u drinken en zorgen dat u gehydrateerd blijft. Denk eraan dat u er nooit een gewoonte van moet maken om in de tandartsstoel te gaan zitten en geen ongemak of pijn te voelen. Om dit te voorkomen, moet u voordat u naar binnen gaat een paar minuten de tijd nemen om te ontspannen en uw zenuwen te kalmeren.

Praat met uw tandarts voordat uw afspraak voorbij is.

Als u vragen of zorgen hebt, maak ze dan van tevoren kenbaar aan uw tandarts. Wacht niet tot u midden in de afspraak bent om erover te beginnen. Op die manier kan de tandarts uw zorgen wegnemen voordat het problemen worden. Al met al kunt u uw volgende tandartsbezoek minder stressvol maken. U kunt uw bloedsuikerspiegel in balans houden, niet te veel eten of drinken in de aanloop naar uw afspraak en ervoor zorgen dat u weet wanneer uw afspraak is.